31 Październik 2020, 22:09:18

Aktualności:

>>> SPOTKANIA KFM <<<
Serdecznie zapraszamy na wspólne spotkania: każdy PIĄTEK 19:00 - LOKAL CKR
Szczegóły w wątku.



Ładowanie/utrzymanie akumulatora do motocykla

Zaczęty przez shpx, 5 Styczeń 2010, 13:49:30

Poprzedni wątek - Następny wątek

shpx

Zamierzam kupić ładowarkę/prostownik do akumulatora, która pozwoli mi podładować i "utrzymać" aku w odpowiedniej kondycji przez zimę.
Może polecacie jakieś konkretne urządzenie na alledrogo?
Interesuje mnie stosunek cena/jakość.
Dane mojego aku umieszczę, jak wrócę do domciu, ale na pewno "ułomek" to nie jest... ;)

Wyjąłem aku przed Świętami i leży sobie w mieszkaniu, ale coś mi mówi, że przydałoby mu się troszkę energii. Przed wyjęciem - palił bez mrugniecia okiem.
Wypad nad morze lub do 3city? Sopot przyjazny motocyklistom: www.siestahostel.pl
Widziałeś Niebieskie Haribo? Ostrzeż nadjeżdżających z przeciwka!
shpx czyt. Szpex lub Szymon :) To jak? Lecimy? ;)

robson

Też jestem ciekaw jak z zimowaniem aku, chociaż moje moto stoi w dodatniej temperaturze i nie wyjmowałem akumulatora. Przed świętami silnik odpaliłem bez problemu.
bez podpisu

piter

Robert,
ważniejsze od dodatniej temperatury jest żeby było sucho. U Ciebie to istnieje możliwość, że alarm Ci niespodziankę zgotuje ))).
Pozdrawiam
Piter
Hobbystyczne śrub kręcenie to je ono.
mobile:  501 320 925

robson

No :)
Ta cholera nie dość, że nie dawała przejść koło siebie, to już mnie dwa razy obudziła. Stoi pod moją sypialnią. Ale jak go za drugim razem zignorowałem to się uspokoił.

Moto stoi w ciepłym i suchym, i przestał nawet dokuczać, wreszcie umiem usypiać ten alarm czasowo, nawet rozebrałem owiewkę i ją poprawiam bez wycia :)

Ale wracając do tematu, co sądzicie o zimowaniu akumulatora?
bez podpisu

Arek

Wg. mnie to zależy gdzie kto garażuje, u mnie w garażu gdzie wilgotnośc była mała i tmperatura zawsze powyżej 0, przepalany sprzęt itd. nie ładowałem i dobrze było :D

Ja jestem jednak za metodą przepalania co jakiś czas, a akumulator jak ktoś zimuje w chłodnym miejscu to wyjąć ;)

1977marcin


       
  • Witam
    Najsensowniej jest zmierzyć stopień naładowania miernikiem napięcia, jeżeli wynosi ono przy instalacji 12V , poniżej lub równo 12 V  proponuje doładować  małym amperażem czyli jeżeli np. bateria jest  8Ah to ładuj akumulator 0,8 A.  A jeżeli jest  założone jakieś urządzenie z dalekiego wschodu o znacznychpoborach w czasie postoju, to trzeba się liczyć z częstym ładowaniem baterii gdyżmotocykl będzie was wołał  ;D , a tak na marginesie też jestem zwolennikiemprzepalania naszych rumaków w czasie zimy .
    Pozdrawiam  :) [font=&quot]Marcin [/font]


shpx

Panowie, co do przepalania się zgadzam z Wami.
Jeżeli chodzi o warunki: motek stoi w suchym garażu. Temp spadła przy obecnych mrozach do +2C zatem nie jest źle. Ponieważ w zeszłym roku Fazer nie wytrzymał i aku padł, w tym roku wyjąłem i chcę "utrzymywać" i dlatego chcę kupić jakiś patent na allegro (ceny się wahają od nawet 30PLN do przeszło 300PLN) i dlatego potrzebuję porady.
Wczoraj nie miałem czasu zerknąć do specyfikacji akumulatora, ale dzisiaj to uczynię i zaproponuję jakieś rozwiązania z allegro licząc na Waszą poradę.
Mimo, że jestem elektronikiem z wykształcenia, to jestem średnio zaawansowany w sprawach elektrycznych. Pytanie pozostaje zawsze jedno: jaki prąd ładowania wybrać i czy mają znaczenie bajery stosowane obecnie w prostownikach.
Wieczorem napiszę więcej.
Wypad nad morze lub do 3city? Sopot przyjazny motocyklistom: www.siestahostel.pl
Widziałeś Niebieskie Haribo? Ostrzeż nadjeżdżających z przeciwka!
shpx czyt. Szpex lub Szymon :) To jak? Lecimy? ;)

TomekAAA

Takie coś znalazłem i też zamierzam kupić - http://www.motoakcesoria.com/index.php?ac=101&id=2579&ci=1023.
Nawet taniej niż na allegro.

Co do wyjmowania, jeżeli masz gniazdko 12V, to można przerobić klemy z ładowarki na wtyczkę "zapalniczki" i ładować przez gniazdko i aku zostanie w motku.

Pozdrawiam!

piter

Cytat: TomekAAA w  6 Styczeń 2010, 11:54:51
Takie coś znalazłem i też zamierzam kupić - http://www.motoakcesoria.com/index.php?ac=101&id=2579&ci=1023.
Nawet taniej niż na allegro.

Co do wyjmowania, jeżeli masz gniazdko 12V, to można przerobić klemy z ładowarki na wtyczkę "zapalniczki" i ładować przez gniazdko i aku zostanie w motku.

Pozdrawiam!


U Szymona, ze względu na instalację CAN-Bus nie ryzykowałbym użycia takiego prostownika przez gniazdo zapalniczkowe.
Użyj takiej:
http://www.boxer-parts.eu/automatyczna_ladowarka_do_motocykli_bmw_z_instalacja_can-bus,173,1576.html
Piter
Hobbystyczne śrub kręcenie to je ono.
mobile:  501 320 925

Radek

Szymon, ja mam prostownik do motocykli, wtyczkę do BMW też mam, daleko nie mamy, wiec może coś wymodzimy razem... :P

piter

Cytat: Radek w  6 Styczeń 2010, 14:51:01
Szymon, ja mam prostownik do motocykli, wtyczkę do BMW też mam, daleko nie mamy, wiec może coś wymodzimy razem... :P


Chłopaki, zróbcie dokumentację. Jak coś modzicie razem  :D. Będzie hicior na youtubie  ;D
Pozdrawiam
Piter
Hobbystyczne śrub kręcenie to je ono.
mobile:  501 320 925

piter

A na poważnie - jak już wyjąłeś , Szymonie, akumulator, to ładuj czym bądż przy zachowaniu wartości prądu ładowania na poziomie około 10 % wartości pojemności akumulatora (np. dla 19 Ah prąd ładowania 1,9 A). I tyle.
W przypadku ładowania akumulatora podpiętego do motocykla - używaj ładowarki którą Ci wskazałem. Inne ładowarki mogą dawać chwilowe wahania napięcia skutkujące generowaniem błędów w komputerach CAN.
Pozdrawiam
Hobbystyczne śrub kręcenie to je ono.
mobile:  501 320 925

furio

Zanim rozpoczniemy ładowanie akumulatora należy go dobrze oczyścić, najlepiej ciepłą, czystą wodą. Przecieramy klemy papierrem ciernym, następnie sprawdzamy poziom elektrolitu ( w akumulatorach obsługowych w bezobslugowych nie trzeba) powinien przykrywać górne powierzchnie płyt, najlepiej 5 ? 10 mm nad nimi. .
Ładujac akumulator pamietajmy o podstawowych sprawach jakich sa:

1) napiecie ładowania powinno zawierać się w zakresie  od 13,5 do 14,0V dla aku. 12V i  powinno być dobrze stabilizowane
2) prąd ładowania tak jak napisal Piter powinien wynosic 1/10 pojenomności aku.
3)Nie należy rozładowywać akumulatora do napięć niższych 10,5V dla akumulatora 12V , gdyż grozi to trwalymi uszkodzeniami ( zasiarczeniem ) , spadkiem pojemnosci itp.

Ważne,równiez aby podczas ładowania przestrzegać kilku zasad BHP: należy uważać żeby nie zbliżać się do akumulatora z ogniem podczas ładowania , nie rozlać elektrolitu (jest żrący ), nie zwierac se soba biegnów aku.

Co do prostownika najlepiej kupic jakis mikroprocesorowy  z zabezpieczeniami przed zwarciem , odwrotnym podlaczeniem biegnów ,automatyczną regulację prądu ładowania w zależności od zmierzonego  napięcia akumulatora oraz z pracą buforowa czyli nie musimy odłaczac akumulatora po zakonczeniu ładowania prostownik stale mierzy napięcie na jego zaciskach i automatycznie się wyłącza a po stwierdzeniu spadku napięcia ponownie włącza proces ładowania.

Radek

Odpalałem przez ostatnie 3 dni moją maszynę (chociaż zaraz się dowiem ze to nie maszyna a motocykl ;D ;D ;D) i silnik chodził po 10 min. Za pierwszym razem odpalił z trudem (po ponad miesiącu postoju). Mam wątpliwości czy takie doładowanie 10 min dziennie pomaga akumulatorowi czy go osłabia :P. W końcu w czasie rozruchu akumulator jest mocno obciążony, a 10 min ładowania? Co na to eksperci? Ile powinien być doładowywany....

Naitsabes

Mój natomiast po prawie 2 miesięcznym postoju na dotyk zamruczał. Miłe zaskoczenie chodź to zapewne dzięki wtryskowi i dobremu aku. W sumie darowałem sobie przepalanie, chciałem go tylko posłuchać :D