25 Październik 2020, 00:47:04

Aktualności:

>>> SPOTKANIA KFM <<<
Serdecznie zapraszamy na wspólne spotkania: każdy PIĄTEK 19:00 - LOKAL CKR
Szczegóły w wątku.



Wydech

Zaczęty przez Darek_W, 17 Październik 2009, 15:29:17

Poprzedni wątek - Następny wątek

Arek

Nait to zależy jakie masz np. średnice rur - jeżeli nie są zbyt grube lub cieniutkie to nie masz się za bardzo czego bać - sonda lambda owszem, ale mierzy tylko zawartość tlenu w spalinach - na predkośc wylotową gazów spalinowych nie ma żadnego wpływu, a tu duzą rolę spełnia średnica/długość/kształt rury.

Co do tego skuterka to owszem 2t to komora rezonansowa, myslę że nie ma się co zagłębiać bo temat rzeka, a sprawa dotyczy 4t.

Mozesz kolego coś więcej opisać jak się będzie odbywała sprawa w tym Konstancinie, tzn. czy oni tylko spawają rurę czy obliczenia itd. bedą robic?I jakie koszty?

gral

mnie się wydaje że na pewno będą robić obliczenia- jak "skroić" klienta

Darek_W

Niezłe Gral  ;D To już wyliczyli.
Będę u nich pojutrze, to Wam napiszę co i jak.

piter

Cytat: Adamar w 20 Październik 2009, 19:48:40
Piter zauważam u Ciebie straszną niekonsekwencję, do niedawna na kolegę Grala Zając mówiłeś ?? :)

A po drugie ta cięgła krytyka ?? Czemu to ma służyć ?? Chłop chciał się wyżalić co mu się ze skuterem stało a Ty go napadasz !! :)

Piter troszkę zimnej krwi i opanowania !! :) no !! :)

A tak na marginesie bardzo duże znaczenie ma wydech w 2T ze względu na to że on prawie za zawory robi (odpowiednie tłumienie, dwusuwy tak mają) natomiast w 4T nie jest to aż tak ważne, oczywiście nie możemy go bardziej stłumić bo po prostu będzie gorzej jeździł, przekroje muszą być zachowane lub deko większe, to tyle tak pokrótce. :)     


Zając to przez skojarzenia z dowcipem - to raz.
Gral odporny na krytykę jak zomowiec na wiedzę - to dwa.
W temacie wydechów do 4T zjawiska rezonansowe mają jak najbardziej miejsce. Mało tego - są wykorzystywane do przepłukania cylindra i "doładowania" zwrotnego. I nieprawdą jest, że długość nie ma znaczenia a jedynie średnica jest ważna ;-))))))))))). Cokolwiek to znaczy.
Prawdą za to jest, że w 2T dobrze dobrany wydech, o prawidłowym dyfuzorze i komorze rezonansowej to bardzo, ale to bardzo ważny element silnika.
Pozdrawiam
P.
Hobbystyczne śrub kręcenie to je ono.
mobile:  501 320 925

Adamar

21 Październik 2009, 00:33:02 #19 Ostatnia edycja: 21 Październik 2009, 03:04:04 by Adamar
Nawet się nie zagłębiałem w długość bo wiadomym jest że nikt sobie nie wystawi tłumika metr za motocyklem :) (nie pisałem że można zmieniać długość) Kiedyś jak się o tym troszkę uczyłem to przerabiałem coś na ten temat, jest to istotne w sprzętach wyczynowych, a nie do końca seryjnych wyposażonych w tłumik, w których dla producentów moc nie jest najważniejsza (no może ze względów marketingowych) tylko decybele i normy Euro do 1 poprzez 3,2,4..... a niebawem 99 :)

To do czego się dogrzebałem:

Układ wydechowy służy do opróżnienia cylindra ze spalin pozostałych po suwie pracy. Praca układu wydechowego rozpoczyna się dla każdego cylindra pod koniec suwu pracy, gdy otwiera się zawór wydechowy. W celu zapewnienia maksymalnej sprawności silnika zawór wydechowy otwiera się stosunkowo wcześnie, na 50-80° przez osiągnięciem przez tłok DMP. Fakt, że tłok nie wypycha spalin, gdyż porusza się jeszcze w dół, nie ogranicza wypływu spalin, gdyż mają one w tym momencie ciśnienie kilku barów. To właśnie wtedy gwałtowny wypływ spalin powoduje charakterystyczny huk, który w seryjnym sprzętach musi być wytłumiony.
Sprawność pracy układu wydechowego decyduje przede wszystkim o dokładnym opróżnieniu cylindrów z gazów spalinowych, ale nie tylko. W silnikach WYCZYNOWYCH wyposażonych w wałki rozrządu o dłuższych czasach otwarcia impuls powstały w rurze wydechowej zapoczątkowuje suw ssania.
Zjawiska falowe w rurze wydechowej
Ponieważ wypływ gazów spalinowych odbywa się cyklicznie, w rytm poszczególnych suwów wydechu cylindrów, a energia spalin przemieszczających pod wpływem stosunkowo wysokiego ciśnienia (w porównaniu np.: do ciśnień panujących w układzie ssącym) jest znacząca, o sprawności układu wydechowego decydują zjawiska falowe. W chwili rozpoczęcia otwierania zaworu wydechowego na początku rury wydechowej tworzy się impuls nadciśnienia. Impuls ten przemieszcza się wzdłuż rury z prędkością zbliżoną do prędkości dźwięku aż do jej wylotu. Siła bezwładności gazów w momencie wypływu z rury wytwarza impuls podciśnienia, który rurą wydechową wraca z podobna prędkością do cylindra. Jeżeli długość rury (droga impulsów) jest taka, że impuls podciśnienia zdąży wrócić w chwili, gdy jeszcze otwarty jest zawór wydechowy, następuje zjawisko doładowania rezonansowego silnika. Podciśnienie "wysysa" resztki spalin z cylindra a w silniku wyczynowym posiadającym większe współ otwarcie zaworów dociera aż do przewodu ssącego, zapoczątkowując intensywnie suw ssania. Zjawisko to występuje tylko dla pewnego zakresu prędkości obrotowej silnika i objawia się charakterystycznym, głośniejszym dźwiękiem pracy układu wydechowego.
Poprawia to napełnianie silnika (a więc jego moc), a ponadto korzystnie obniża temperaturę w cylindrze.
Opisane powyżej zjawiska pozwalają wysnuć wniosek, że silnik pozbawiony zupełnie układu wydechowego (rury wydechowej i kolektora) będzie rozwijał mniejszą moc i tak jest w istocie. Wszyscy słyszeli samochody i motocykle wyczynowe, tam są wydechy ale nie ma tłumików :) 

Pamiętać też trzeba o tym że można zmienić wydech na jednym słowem głośniejszy (mniej tłumiący itp.) jeszcze założyć inny filtr powietrza np. K&N da nam to niewątpliwie przyrost mocy, ale minusy też są, spotkałem się z dwoma przypadkami zatrzymania takiego delikwenta, w Polsce zabrali dowód rejestracyjny i skierowali na badania techniczne, wiadomo o co chodzi, a w Niemczech zatrzymali gościa i albo na parking albo laweta i do Polski (no i ich słuchał na lawecie :) ), zaznaczam że w nowej Varadero gość założył nowe sklepowe Leo Vinci, ale niestety są za głośne, jak chcemy bez przygód wyjechać i wrócić a tym bardziej z zachodu to zachowajmy umiar :) A no i jeszcze dodam że 200 Euro mandatu zapłacił + koszty lawety, no ale to chyba nie istotne :)

Ps: A jak myślisz że Zając jest odporny na krytykę to się grubo mylisz, już gdzieś czytałem że jak się kawy od niego napijesz to 3 pampersy w drodze powrotnej zmienisz :) Nie przesadzaj Piter !! :)
Pozdrawiam
Adamar DL 650 K7
Nie mam nic przeciwko przychodzeniu do pracy, ale te osiem godzin czekania na wyjście to już lekka przesada :)

piter

I swoim wykładem potwierdziłeś to com w skrócie nakreślił. )))
Dodam tylko od siebie, jako wskazówkę praktyczną, że gmeranie w długości wydechu powoduje zmianę prędkości obrotowej silnika dla której wydech jest najbardziej efektywny. W skrócie mówiąc zmienia się zakres max momentu obrotowego. Dzieje się tak, gdyż nie ma idealnego układu wydechowego - częstotliwość fali jest różna dla różnych prędkości obrotowych silnika. Stąd konstruktorzy wydechów liczą wydechy dla najbardziej użytecznego zakresu prędkości obrotowej silnika (lub próbują stosować układy o zmiennej długości - np. system EXUP). A jest to zakres max momentu.

A z Gralową kawą to mnie nie strasz bo się dzisiaj do niego wybieram i nie wiem czy do drogerii najpierw nie zajrzeć ))).
Gral zadeklaruj się - tylko konkretnie - jest bezpiecznie ???
Piter
Hobbystyczne śrub kręcenie to je ono.
mobile:  501 320 925

gral

Możeci śmiało walić na kawę

gral

A apropos WYKŁADU to cóś mi się zdaje że to "kopiuj i wklej" było.

Adamar

Ja nie straszę Piter, ja uprzedzam, jak zwykle opacznie zrozumiałeś moje słowa :) Zresztą mnie też to obiecał, kawy u Zająca od 2 tygodni nie piłem, wiesz co to strach ?? :)

Zając nie mędrkuj się, napisałem tylko że to w dużej mierze wyczynowych sprzętów się tyczy nie tłumionych, a czy kopiuj czy wklej to sam poszukaj to zobaczysz :) Dać takiemu gotowca to się jeszcze będzie mądrował, szaro to widzę Zając :) 

   
Pozdrawiam
Adamar DL 650 K7
Nie mam nic przeciwko przychodzeniu do pracy, ale te osiem godzin czekania na wyjście to już lekka przesada :)

shpx

A ja się dużo dowiedziałem z tego "wykładu" i bardzo zań dziękuję. Mimo wszystko doszukać się zrozumiałego i fachowego opisu w śmieciu zwanym internetem wcale nie jest tak prosto.

Mnie zastanawia inna rzecz. W swoim sprzęcie (on jest wyczynowy, czy nie? nie wiem :) ) mam zastosowany wydech Lazera (dedykowany, co ciekawe to jedyny motek BMW w którym zamiast Akrapa jest Lazer(!)) jako tzw. opcja HighPerformance dostępna jako dodatkowe wyposażenie.
I faktycznie, klang zmienia się bardzo kiedy silnik wpadnie na określone obroty (ok 9tys+), czyli można podejrzewać, że wtedy tłumik "dodaje" coś od siebie do mocy.
Ale nie o tym chciałem.
W nowym sprzęcie BMW K1300S (wg mnie sprzęt ciężki/wyczynowy) jest dodatkowy patent sterowany elektronicznie: wygląda to jak zawór na rurze (przepustnica?) który znajduje się tuż przed komorą tłumienia (pogrubieniem rury). Po co to jest?
Znalazłem to na motku z fabrycznym tłumieniem (tym tzw. cichym tłumikiem), ale w opcji HP to również występuje (w tym przypadku z tłumikiem Akrap.).
Co ciekawe, w moim motku jest również na to "miejsce", przy czym, Boże broń, nie chcę sobie tego instalować, bo nie mam potrzeby, ale ciekawość matką wynalazku :) więc pytam Was mądre głowy.
Oczywiście 4T na wtrysku ;) i dość mocno wysilony silnik.
K1200R Sport:
Pojemność 1170 cm3
Moc znamionowa 120 kW (163 KM) przy 10 250 obr/min. 
Maks. moment obrotowy 127 Nm przy 8 250 obr/min. 
Stopień sprężania 13.0 : 1
K1300S:
Pojemność 1,293 cm3 
Moc znamionowa 129 kW (175 KM) przy 9,250 obr/min 
Maks. moment obrotowy 140 Nm przy 8,250 obr/min 
Stopień sprężania 13,0 : 1
Wypad nad morze lub do 3city? Sopot przyjazny motocyklistom: www.siestahostel.pl
Widziałeś Niebieskie Haribo? Ostrzeż nadjeżdżających z przeciwka!
shpx czyt. Szpex lub Szymon :) To jak? Lecimy? ;)

piter

Ano jak słusznie nazwałeś to ustrojstwo, jest to przepustnica. Przepustnica spalin w tym przypadku.
Ma toto za zadanie poprawić przebieg krzywej momentu obrotowego przy niskich prędkościach obrotowych. Właśnie poprzez zmianę długości układu wydechowego (pozorną co prawda ale jednak). Wstawienie dodatkowej przegrody (a taką jest w momencie przymknięcia przepustnicy), na dodatek w ściśle określonym miejscu powoduje taką zmianę przebiegu fali dżwiękowej spalin, że następuje rezonans fali przy niskich prędkościach obrotowych poprawiając napełnianie cylindra ładunkiem mieszanki. Dzięki temu podniesiony jest moment obrotowy i wygładzona krzywa jego przebiegu. Zwróć uwagę, że w K1300 max moment jest dostępny dopiero w okolicach 9000 obr/min. W boxerach to jest 4500-5000. A okolice 5000 to jest właśnie zakres użyteczny. Dlatego pożądane jest uzyskanie jak najwyższego momentu przy jak najniższej prędkości obrotowej i utrzymanie tej wartości dla jak największego zakresu prędkości obrotowej. To jest wskażnik elestyczności silnika.
Podobny system stosuje Yamaha gdzie nazywa się to EXUP.
To jest jak z silnikami wyposażonymi w krótkie puste rury (np customy) - nie chcą ładnie, równo pracować. Trzeba ciut stłumić wydech dzięki czemu pojawia się większa różnica ciśnień między wydechem a ssaniem co pomaga przepłukać cylinder i "doładować" go mieszanką.
Mam nadzieję na rozjaśnienie Twych wątpliwości.
Pozdrawiam
Piter.
Hobbystyczne śrub kręcenie to je ono.
mobile:  501 320 925

Arek

Taka mala uwaga, z tego co mi wiadomo EXUP (zawór wydechowy) zmienia prękość wylotową gazów spalinowych, a nie długośc układu wydechowego, ale w każdym bądź razie załamuje tą ową "falę".
Długośc rzeczywiście wpływa na przesunięcie momentu obrotowego w dany zakreś obrotów.

Taka mała ciekawostka, raczej mocno związana z wydechem, w wyścigowym Triumphie Daytonie 675 Szkopków na pełnym, wyscigowym układzie Arrowa motocykl na niskich obrotach lekko się dlawił, dopiero w wyższym zakresie był mega power.......

NO i kolego co tam w Konstancinie wykombinowali?

piter

Cytat: Arek w 21 Październik 2009, 21:35:00
Taka mala uwaga, z tego co mi wiadomo EXUP (zawór wydechowy) zmienia prękość wylotową gazów spalinowych, a nie długośc układu wydechowego.....


EXUP i przepustnica w BMW to to samo. Nie jest zworem wydechowym. Można to nazwać "szybrem" w kominie.
P.
Hobbystyczne śrub kręcenie to je ono.
mobile:  501 320 925

Darek_W

Wstępnie jestem umówiony na środę (w poniedziałek potwierdzam). Nastąpiła mała zmiana planów. Miałem pierwotnie instalować LeoVince X3, ale po dokładnym research'u okazało się że te wydechy dedykowane są do enduro i quadów. Dlatego też nastąpiła zmiana planów - będą dwa BOSy. Wrzucę jakieś zdjęcia po zmianie.

Arek

No fakt, SBK są do szosówek, czekamy na foty i opis ;) ;)