21 Październik 2020, 08:43:43

Aktualności:

>>> SPOTKANIA KFM <<<
Serdecznie zapraszamy na wspólne spotkania: każdy PIĄTEK 19:00 - LOKAL CKR
Szczegóły w wątku.



Dekalog "zimowego motocyklisty"

Zaczęty przez kakaj, 22 Listopad 2011, 00:20:22

Poprzedni wątek - Następny wątek

kakaj


Witam,
z racji nadchodzącej zimy przesyłam info ze strony mojego kolegi o "zimowaniu" motocykla. 4 lata temu mnie takiej wiedzy niestety brakowało a uważam, że jest to dość istotna sprawa.

1. Umyj motocykl ? przed odstawieniem motocykla na dłuższy postój, warto usunąć brud i zanieczyszczenia nagromadzone w trakcie eksploatacji. Zmniejszy to ryzyko korozji i umożliwi dokładne oględziny podzespołów motocykla oraz ułatwi jego konserwację.

2. Zawieszenie ? sprawdź czy na amortyzatorach nie ma śladu wycieków lub uszkodzeń mechanicznych. Zabezpiecz elementy metalowe przed utlenianiem się (silikon w sprayu lub coś podobnego). Przesmaruj elementy ułożyskowane i ruchome.

3. Opony ? poza sprawdzeniem ciśnienia i umyciem nie wymagają dodatkowych zabiegów. Nie radzę używać środków pielęgnacyjnych, gdyż mogą one spowodować, że opona będzie później śliska a przez to niebezpieczna. Ważne, aby szybko usuwać wszelkie zanieczyszczenia z oleju lub benzyny, gdyż powodują one przyspieszone starzenie się gumy.

4. Układ hamulcowy ? skontroluj stan klocków i przewodów hamulcowych, sprawdź czy nie ma wycieków płynu. Jeśli płyn jest ciemny i nie wymieniałeś go w ciągu ostatnich dwóch lat  to warto o tym pomyśleć. o wymianie. Przewody gumowe zabezpiecz silikonem w sprayu. Uważaj, żeby przy okazji nie ?posmarować? tarcz hamulcowych, czy okładzin ciernych.

5. Łańcuch ? warto go umyć (nafta lub chain cleaner) i nasmarować (olej przekładniowy lub chain spray) oraz ustawić właściwy luz. Powinieneś również zainteresować się w jakim jest stanie. Jeśli jest mocno zużyty (naciąg zbliża się do końca i łańcuch nie przylega ściśle do zębatki) lepiej wymienić go teraz. Będzie taniej i szybciej niż na początku sezonu.

6. Olej w silniku ? wymieniać teraz czy na wiosnę? Jest na to kilka teorii. Ja radzę wymienić olej przed zimą. Po pierwsze nowy olej ma lepsze właściwości antykorozyjne i posiada wyższą lepkość, przez co lepiej zabezpiecza wnętrze silnika w trakcie zimowania. Po drugie w przepracowanym oleju znajdują się pozostałości procesów spalania oraz inne zanieczyszczenia chemiczne i metaliczne, które podczas długiego postoju mogą się trwale osadzić w misce i kanałach olejowych. Po trzecie nowy olej zapewni lepsze smarowanie i bezpieczniejszy rozruch na wiosnę.

7. Układ chłodzenia ? warto zadbać o nowy płyn. W miarę upływu czasu obniża się odporność na zamarzanie i zmienia się kwasowość płynu, co skutkuje wewnętrzną korozją układu chłodzenia, niszczeniem uszczelek itp. Większość producentów zaleca wymianę płynu co 2 lata.

8. Akumulator ? wyjmij go z motocykla, postaw w ciepłym i suchym miejscu, doładuj co najmniej raz w miesiącu. Najlepiej użyć do tego automatycznego prostownika z funkcją monitorowania stanu akumulatora.

9. Układ elektryczny ? zabezpiecz przełączniki i złączki, używając środka wypierającego wilgoć (może to być WD-40, smar silikonowy lub kontakt spray)

10. Nadwozie ? części lakierowane zabezpiecz pastą z woskiem, elementy gumowe, plastikowe i chromowane potraktuj silikonem. Na wiosnę wystarczy przetrzeć je miękką ściereczką i będą jak nowe.

Warto także zadbać o to, żeby miejsce postoju Twojego rumaka było suche i stabilne termicznie. Najlepiej byłoby gdyby temperatura nie spadała poniżej zera. Niska temperatura powoduje, że elementy gumowe sztywnieją i mogą się pojawić wycieki z amortyzatorów, silnika czy dyfra. Ponadto wahania temperatury i wilgotności powietrza powodują skraplanie się pary wodnej na zimnych powierzchniach i może być to powodem korozji.

Nie jest zalecane  ?przepalanie? motocykla, jako metodę zimowania. Przynosi to więcej szkody niż pożytku i może powodować przyspieszone zużycie niektórych podzespołów.



Kakaj

Szczurkov

BRH+  tel. 530482278
Nie zajmuje się aktywacją kont!!!

http://dogry.pl/r/30541347

Fafik

moja ciuchcia :)



Na drogach pełno jest szaleńców, pchają się na trzeciego, jeżdżą jak wariaci.....naprawdę......czasem aż ciężko ich wyprzedzić...:)

Jaszczur

Kakaj pozwolę sobie uzupełnić Twój dekalog o kilka elementów, które ja osobiście też wykonuję.

Cytuj4. Układ hamulcowy ? skontroluj stan klocków i przewodów hamulcowych, sprawdź czy nie ma wycieków płynu. Jeśli płyn jest ciemny i nie wymieniałeś go w ciągu ostatnich dwóch lat  to warto o tym pomyśleć. o wymianie. Przewody gumowe zabezpiecz silikonem w sprayu. Uważaj, żeby przy okazji nie ?posmarować? tarcz hamulcowych, czy okładzin ciernych.


Należy również pamiętać o wyczyszczeniu i przesmarowaniu specjalnym smarem tłoczków zaciskowych w hamulcach. Unikniemy tym tzw. zapieczenia hamulców.

Cytuj6. Olej w silniku ? wymieniać teraz czy na wiosnę? Jest na to kilka teorii. Ja radzę wymienić olej przed zimą. Po pierwsze nowy olej ma lepsze właściwości antykorozyjne i posiada wyższą lepkość, przez co lepiej zabezpiecza wnętrze silnika w trakcie zimowania. Po drugie w przepracowanym oleju znajdują się pozostałości procesów spalania oraz inne zanieczyszczenia chemiczne i metaliczne, które podczas długiego postoju mogą się trwale osadzić w misce i kanałach olejowych. Po trzecie nowy olej zapewni lepsze smarowanie i bezpieczniejszy rozruch na wiosnę.


Warto też zająć się filtrem powietrza jeżeli mamy papierowy to wystarczy kompresorem wydmuchać zanieczyszczenia ew. wymieniamy na nowy - niestety papierowe filtry powietrza do motocykli są bardzo drogie przy wymianie warto się zastanowić czy nie zainwestować w "dożywotni" filtr siatkowy np. firmy K&N. Filtry "siatkowe" myjemy detergentem, suszymy i zabezpieczamy specjalnym smarem do filtrów powietrza w sprayu.

RadzioRace

Apropo filtry K&N,BMC itd. sa to filtry o zwiekszonej przepustowosci przeplywu powietrza zatem trzeba miec to na uwadze przy wymianie.Pozdrawiam

scyzoryk

Ja dodatkowo tankuję moto pod korek. Ogranicza to ryzyko powstawania rdzy w baku.
Pozdr
Maciek

Historia:
Simson S51B -> WSK 175 -> SHL M17 Gazela -> Jawa CZ175 -> Honda MTX 80 -> Suzuki GS 650G Katana -> Suzuki GSX 550EF -> Honda xl600v Transalp -> Yamaha TDM 900 - > Honda xl650v Transalp -> BMW R1200GS

Buchaj

Fajnie by to razem wszystko sklecić i wrzucić n główną:)

Ja dodam jeszcze choć nie wiem czy to prawda żeby w zimę motocykl unieść żeby powierzchnia opon nie stykała się z podłożem (powstają wtedy odkształcenia na oponach). Jeśli nie posiadamy podnośnika ani skrzynek pod wahacz to można motocyklem przejechać po garażu.

Pozdrawiam
Tutaj chodzi o pasję...