24 Październik 2020, 06:44:54

Aktualności:

>>> SPOTKANIA KFM <<<
Serdecznie zapraszamy na wspólne spotkania: każdy PIĄTEK 19:00 - LOKAL CKR
Szczegóły w wątku.



Olej - jaki?

Zaczęty przez Dziki, 15 Luty 2011, 11:41:51

Poprzedni wątek - Następny wątek

Dziki

15 Luty 2011, 11:41:51 Ostatnia edycja: 15 Luty 2011, 11:43:23 by Dziki
Dlaczego w silniku motocyklowym należy stosować olej motocyklowy a nie samochodowy?


Silniki motocyklowe ze względu na swoją specyficzną konstrukcję i nietypowe warunki pracy powinny być smarowane olejami uwzględniającymi charakter pracy. Można by stwierdzić, iż silnik motocyklowy niewiele różni się od silnika samochodowego
i nie powinno być przeciwwskazań do stosowania olejów samochodowych do motocykla. Jednak już po chwili zastanowienia dostrzegamy różnice konstrukcyjne. Przede wszystkim olej motocyklowy nie pracuje tylko w silniku. Zazwyczaj jeden olej
jest odpowiedzialny za smarowanie silnika, skrzyni biegów i mokrego sprzęgła. Tak zróżnicowane warunki pracy sugerują
nam konieczność stosowania oleju przystosowanego do takiej pracy. Biorąc pod uwagę konkretne zadania oleju w silniku motocyklowym dostrzegamy różnice w każdej dziedzinie pracy. W silniku olej ten jest bardzo obciążony termicznie.
Normalna temperatura pracy jest średnio o 20 ?C wyższa niż w silniku samochodowym. Dodatkowo podczas intensywnej sportowej jazdy olej może się rozgrzewać nawet do 160-170 ?C. Tak wysokie temperatury pracy wymagają, aby olej nie zmieniał swej lepkości poza przyjęte normy, trwałość filmu olejowego powinna być utrzymana na najwyższym poziomie,
oraz nie powinny się pojawiać żadne nagary i osady wysokotemperaturowe. Dodatkowo ilość oleju w obiegu jest znacznie mniejsza niż w samochodzie przy porównywalnej pojemności silnika. Prędkości obrotowe silnika rzędu 14-15 tyś obr/min. niedostępne w konstrukcjach samochodowych, wymuszają używania olejów o bardzo dobrych właściwościach smarnych
i przeciwzłużyciowych. Podczas pracy w skrzyni biegów olej musi się zachowywać jak olej przekładniowy. Odporność na naciski występujące w przekładniach zębatych oraz zabezpieczenie przed zużyciem wszelkich przekładni i mechanizmów są podstawowymi zadaniami oleju w skrzyniach biegów. Olej w skrzyni biegów poddawany jest ciężkiej pracy przy bardzo dużych prędkościach obrotowych. Film olejowy powinien zabezpieczać koła zębate przed zużyciem. Dodatkowym obciążeniem
ze strony temperatury jest obniżona odporność na korozję. Olej musi zabezpieczać silnik od środka przed niekorzystnym działaniem tlenu oraz substancji kwaśnych. Luzy w przekładniach zębatych mogą powodować udarowy charakter pracy. Kolejnym ciężkim zadaniem jest praca w mokrym sprzęgle. Olej nie może powodować poślizgów tarcz sprzęgła oraz musi zapewnić miękką i precyzyjną pracę. Musi pozwalać na płynne wchodzenie w docisk przy każdej temperaturze i obciążeniu. Tak zróżnicowane zadania oleju nie pozostawiają cienia wątpliwości na temat doboru odpowiedniego oleju. Chcąc mieć pewność, iż używamy odpowiedniego produktu zawsze powinniśmy używać środków smarnych dedykowanych do motocykli. Ciekawą propozycję opracował lider środków smarnych - Castrol. Oleje do motocykli są produkowane w oparciu o formułę TRIZONE TECHNOLOGY?. Technologia ta opracowana została specjalnie dla olejów motocyklowych i jej celem było stworzenie takich olejów które mogłyby sprostać ogromnym wymaganiom stawianym przez nowoczesne motocykle.
Dojście do perfekcji poprzedzone było licznymi badaniami i testami zarówno w warunkach laboratoryjnych jak
i rzeczywistych. Odbyło się ponad 400 testów podczas których przejechanych zostało 500 000 km. Oleje Castrol Power 1 Racing 4T, Castrol Power 1 GPS 4T oraz Castrol Act>Evo 4T reprezentują sobą najwyższą jakość oraz najnowsze rozwiązania inżynierii. Wszystkie te oleje powstają w oparciu o TRIZONE TECHNOLOGY? co gwarantuje najwyższe parametry pracy zarówno w silniku, skrzyni biegów jak i w mokrym sprzęgle. Zapewnienie niskiej odparowalności oleju przyczynia się do zmniejszenia ubytków oleju w silniku i pozytywnie zmienia swoje oddziaływanie na środowisko naturalne oraz ogranicza koszty eksploatacji motocykla. Dodatkowo Castrol Power 1 GPS 4T zawiera formułę POWER RELEASE, która redukuje tarcie przy jednoczesnym zachowaniu optymalnych parametrów pracy mokrego sprzęgła, tym samym zapewniając skuteczny transfer mocy. Cały czas jest zachowany idealny balans pomiędzy uśpieniem, czasem reakcji sprzęgła a dociskiem dla płynnej i pewnej pracy w każdym zakresie temperatur i obciążeń.

Dla tych co mają wątpliwości

ps castrol jest przykładem , jako jeden z kilku olei na rynku  :)


_________________
www.motowdzianko.pl
Dziki
Tel 604 600 559
http://motowdzianko.pl/
Ubierz Siebie i Swój Motocykl
tel. Dziki  - 604 600 559
Zapraszam

tomekmajesty

duuuuuuuuuuuuuużo racji :)
dodał bym do tego nie sknerowanie i wymianę po każdym sezonie bez względu na przebieg :D
nie katowanie na zimnym silniku, niestety widzę jak niektórzy po zapaleniu motoru natychmiast popisują się przed sąsiadami i innymi jacy z nich super sportowcy i dają w panik >:(
oraz używanie zakresu obrotów w którym jest maks moment, herleyowcy maja dobrze bo tam jest od 1800 do 4500 ;) :D
aby żyło się długo silnikowi naszemu :)
go your own way

pat

Temat już kiedyś był na forum ale zawsze warto go odświeżyć i coś dopisać...

To może ktoś podzieli się swoimi przemyśleniami - jaki olej kupić 10W40 czy 15W50? Zakładam tego samego producenta itp, chodzi tylko o rodzaj, moim zdaniem lepszy w Polsce powinien być 15W50 ale może się mylę?

pat
Żyje się po to żeby jeździć... Jeździ się po to aby żyć...

robert73

Rodzaj oleju zalerzy od temperatur, tak przynajmniej objasnil mi sprawe moj mechanik. Ze wzgledu na to ze poruszam sie codziennie na zime zalewamy 10W/30 chodzi tu o niskie temperatury. Natomiast na lato lejemy 15W/40 Jesli chodzi o najczesciej stosowany to jest to 10W/40 i bylby to najbardziej optymalny wybor jezeli chodzi o Polske i temperatury tam panujace.

Kuba`125

Ja zalewam Castroll 10W50 pełny syntetyk,co prawda można i większość zalewa półsyntetyk,ale moim zdaniem na oleju nie powinno się oszczędzać,bo w sumie to istotny element eksploatacji motocykla :)
Dziewięć pięć czteRRy ;D

tomekmajesty

tak temperatury w jakich porusza się pojazd są ważne przy wyborze oleju
ponadto jednak zalecenia producenta motocykla są ważne
no i oczywiście w każdym normalnym warsztacie są tabele zastosowań olei do danych silników i motocykli ;D
a tak parafrazując to olej jest tak ważny jak nawilżenie podczas.... ;)
no właśnie podczas czego gdzie występuje tarcie ;D
go your own way

jaszczur

Cytat: pat w 15 Luty 2011, 15:44:53
Temat już kiedyś był na forum ale zawsze warto go odświeżyć i coś dopisać...
To może ktoś podzieli się swoimi przemyśleniami - jaki olej kupić 10W40 czy 15W50? Zakładam tego samego producenta itp, chodzi tylko o rodzaj, moim zdaniem lepszy w Polsce powinien być 15W50 ale może się mylę?
pat

Jeżeli motocykl nie służy Ci tylko na wypady poza miasto a jeździsz nim po mieście w szczególności korki + upał + chłodzenie powietrzem to 15W50 w szczególności przy dużych motocyklach.
Należy zwrócić uwagę na oleje 15W50 czy jest mineralny czy półsyntetyczny. Repsol 15W50 to minerał a Motul 15W50 to półsyntetyk.
Chyba najważniejsza sprawa przy wyborze oleju. Oleje 15W50 są droższe różnica na 5 litrach średnio 15-40zł w porównaniu do 10W40.

scyzoryk

ja też leję 15w50.

W tej chwili do TDM-ki syntetyczny Mobil1 Racing.

Wcześniej do Transalpa półsyntetycznego Motula albo Agip 4T TEC.

Ceny w sumie podobne, bo za bańkę Motula płaciłem ~120pln a teraz w hurtowni za litr Mobila zapłaciłem 33pln
Pozdr
Maciek

Historia:
Simson S51B -> WSK 175 -> SHL M17 Gazela -> Jawa CZ175 -> Honda MTX 80 -> Suzuki GS 650G Katana -> Suzuki GSX 550EF -> Honda xl600v Transalp -> Yamaha TDM 900 - > Honda xl650v Transalp -> BMW R1200GS